سحری چی بخوریم چی نخوریم

غذای مناسب سحری چیست و با چه مواد خوراکی می‌توان یک سحری مقوی و خوشمزه و در عین حال سالم و مناسب را فراهم کرد؟ در این مطلب از وبلاگ فروشگاه آنلاین تاپ مارت به بررسی مواد غذایی مناسبی پرداخته‌ایم که می‌توان با کمک آنها برای سحری غذایی خوشمزه و عالی را فراهم کرد.

سحری بخوریم یا نخوریم؟

روزه بدون سحری، از بزرگترین اشتباه‌هایی است که روزه‌داران ممکن است دچار آن شوند. چرا که اعضای درونی بدن بدون آب و مواد غذایی، آسیب‌های جدی می‌بینند. برای مثال کلیه‌ها‌، بسیار سریع‌تر از دیگر اعضای بدن واکش نشان می‌دهند و نمی‌توانند عملکرد مناسبی داشته باشند. در نتیجه سموم مواد غذایی در بدن انباشت می‌شود و کل سیستم بدن به مشکل می‌خورد.

از سوی دیگر، غلیظ شدن خون نیز از دیگر خطرهای روزه بدون سحری است. بهخصوص در کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند و با احتیاط بیشتری باید روزه بگیرند. غلظت خون، به رگ‌ها، مغز و قلب فشار وارد می‌کند و مشکلات بسیاری را سبب خواهد شد.

روزه بدون سحری افراد چاق را چاق‌تر و افراد لاغر را لاغرتر خواهد کرد. در نتیجه اگر می‌خواهید در کنار اثرات معنوی روزه، به سلامتی‌تان هم کمک کنید، وعده سحری را از یاد نبرید.

در نهایت اینکه، از معایب روزه بدون سحری می‌توان به افت ناگهانی قند خون و از دست دادن تمرکز هوشیاری، برای انجام فعالیت‌های روزانه اشاره کرد. با توجه به این نکات، حتما روزه را با سحری بگیرید. در ادامه‌ی این مطلب از وبلاگ تاپ مارت بیشتر درباره بایدها و نبایدهای سحری بخوانید.

 

 

خوراکی‌های مناسب برای سحری

غذای مناسب سحری باید انرژی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و... مورد نیاز را به بدن‌تان برساند. از نظر حجم نیز، بهتر است این وعده شبیه یک وعده ناهار سبک باشد تا برای مدتی احساس گرسنگی و تشنگی نکنید. با توجه به این نکات، موارد زیر برای سحری، پیشنهاد می‌شوند.

برنج و ماکارونی

وجود نشاسته در این دو ماده غذایی، می‌تواند به ایجاد حس سیری طولانی کمک کند. از سوی دیگر، پلو و ماکارونی تنوع بالایی دارند و می‌توان آنها را با مواد غذایی، خورشت‌ها و... ترکیب کرد تا جذاب‌تر باشند. مثلا اگر در ماکارونی قارچ و فلفل دلمه‌‌ای بریزید، پروتئین و ویتانین‌های غذایتان را افزایش داده‌اید و در نتیجه یک غذای مناسب سحری عالی دارید.

خرما

یک قند طبیعی، همراه با پتاسیم و مواد معدنی فراوان، یک انتخاب عالی برای وعده سحری است. خرما از زمان‌های بسیار دور در دسترس انسان‌ها بوده و از معدود گیاهانی است که هزاران سال پیش توسط انسان اهلی و کشت شده‌ است. هر 100 گرم خرما حدود 277 کیلو، کالری دارد و بیشتر در نیمکره شمالی کشت می‌شود.


بادام درختی

بادام از دیگر پیشنهادهای عالی برای غذای مناسب سحری است. بادام را می‌توانید در کنار نان و پنیر، به صورت پودر شده در آب داغ و به عنوان شیر بادام و یا به صورت خورد شده در وعده‌های غذایی گوناگون میل کنید. بادام برای پوست و مو عالیاست و می‌تواند کلسترول را هم کاهش بدهد. بادام گلیسیمی عالی دارد و در نتیجه اجازه نمی‌دهد که قند خون بعد از خوردن مواد غذایی ناگهان بالا برود. بادام کم خونی را نیز درمان می‌کند و در نتیجه انتخابی عالی برای کسانی است که می‌خواهند در طول ماه رمضان بدن‌شان آسیبی نبیند.



مغزها و دانه‌های روغنی

انتخاب مغزها و دانه‌های روغنی برای وعده سحری بسیار هوشمندانه و عالی است. این دانه‌ها با حجم کم انرژی کافی را به بدن‌تان می‌رسانند. اگر دانه‌ها و مغزها بو داده نشده هم باشند، بسیار عالی‌تر خواهد بود. برای خرید انواع دانه‌ها و مغزها، به دنبال یک فروشگاه عالی و مطمئن هستید؟ تاپ مارت با تضمین کیفیت و خدمات کنارتان خواهد بود و بهترین مواد غذایی را برایتان فراهم خواهد کرد.


ماست و لبنیات

برای تامین پروتئین، بهبود عملکرد بدن و بالا بردن سطح سلامتی، ماست و لبنیات از مهم‌ترین مواد غذایی هستند. به خصوص ماست در وعده سحری می‌تواند اشتهایتان را باز کرده و کاری کند که بتوانید مواد غذایی مناسب را دریافت کنید. برای خرید ماست از بهترین فروشگاه‌ها، فروشگاه آنلاین تاپ مارت همراه شماست.


نشاسته

مصرف نشاسته در وعده سحری به احساس سیری بلند مدت کمک می‌کند. مثلا سیب زمینی، فرنی و... سرشار از نشاسته هستند و می‌توان با کمک آنها توان بدن را بالاتر برد. نشاسته برای بدن لازم است و اگر بخواهید بدنی سالم داشته باشید، می‌توانید نشاسته را از فروشگاه آنلاین تاپ مارت تهیه کنید.



آب

نوشیدن آب کافی برای بدن‌تان ضروری است. بدون آب نمی‌توانید مدت زیادی، سلامت باشید و بی‌شک بسیاری از ارگان‌های بدن‌تان آسیب خواهد دید. پس برای حل این مشکل و داشتن مدت روزه داری مناسب، حتما به میزان کافی آب بنوشید تا مدت زمان روزه‌داری به بدن‌تان آسیب نزند. در نهایت جرعه‌ای آب ولرم بنوشید تا سیستم گوارش‌تان سالم‌تر بماند.


سالاد و سبزی

فیبر از دیگر ملزومات ضروری بدن شماست. چرا که بدون آن حتما به بیماری یبوست گرفتار خواهید شد و پس از آن هم مشکلات و بیماری‌های دیگری، گریبان‌تان را خواهد گرفت. با سالاد و سبزی می‌توانید در طول ماه رمضان، حال بهتری داشته باشید و مدت زمان طولانی‌تری سالم و سلامت بمانید.

 

مواد غذایی ممنوعه برای سحری

غذای مناسب سحری زمانی معنا پیدا می‌کند که ممنوعه‌های زمان سحری را هم بشناسیم. به همین دلیل برای داشتن یک وعده سحری عالی، دور این مواد غذایی خط بکشید.

 

قهوه، نوشابه و کافئین

برای سلامت بودن بدن‌تان و عدم ایجاد احساس گرشنگی و تشنگی زود هنگام، قهوه و دیگر نوشیدنی‌های انرژی‌زا را فراموش کنید.


غذاهای تند و پرادویه

ادویه فراوان یا فلفل زیاد می‌تواند به سیستم گوارش شما آسیب بزند. از سوی دیگر، ادویه زیاد، تشنه‌تان خواهد کرد و به بدن‌تان آسیب‌های زیادی خواهد زد.


فست فودها

یک غذای سالم بسیار بهتر از فست فودهایی است که شاید سریع آماده شوند اما می‌توانند آسیب‌های جدی را نیز به بدن‌تان وارد کنند. با فست فودها، در طول روز شادابی و سلامتی مورد نیاز را نخواهید داشت.



غذاهای سرخ کردنی و چرب

غذاهای چرب یا خوراکی‌هایی که بسیار سرخ شده‌اند، یک آسیب جدی برای سلامتی‌تان خواهند بود. با خوردن این مواد غذایی، بدن‌تان به سرعت کم آب می‌شود و با احساس تشنگی، دیگر نمی‌توانید در طول مدت روزه داری، ادامه دهید.

در این مطلب به بررسی انواع غذاهای مناسب برای وعده سحری پرداختیم. برای خرید تمام محصولات سالم و پرانرژی که برای سحری نیاز دارید، فروشگاه آنلاین تاپ مارت همراه شما خواهد بود.

تماس با ما

جهت ارتباط با ما فرم زیر را تکمیل نموده و برای ما ارسال کنید